آیا می توان در ایران از خودرو برقی استفاده نمود؟

تجربه یک دارنده خودرو برقی در ایران

در حالیکه بسیاری از افراد معتقدند که استفاده از خودرو های برقی در قدم اول نیاز به حمایت های دولت دارد، دوستداران محیط زیست پا را از این قضیه فراتر گذاشته و پیش از اقدام سایر ارگان ها به صورت خودجوش آنچه که به عنوان شهروند بر عهده دارند انجام داده اند تا اثرات زیست محیطی ناشی از خودرو بنزینی را کاهش دهند. حسب پستی که در لینکداین قرار داده شد با یکی از دارندگان خودرو برقی آشنا شدیم. ایشان از برگزاری جلسه مصاحبه در خصوص استفاده از خودرو برقی و دستگاه شارژ استقبال نمودند. ایشان تجربه خود را به شرح زیر با ما به اشتراک گذاشتند.

چه مدت زمانی است که خودرو برقی تهیه کرده اید و از نظر شما  ویژگی های برجسته این نوع از خودروها چیست؟

خودرو میتسوبیشی اوتلندر PHEV را در سال ۲۰۱۸ خریدم و تقریبا دو سال است که از آن استفاده می کنم. این خودرو،  مدل بنزینی هم دارد که از دید من مدل برقی-بنزینی آن یک خودرو مدرن محسوب می شود. این موضوع وقتی نمود پیدا می کند که شما از خودرو برقی استفاده کرده باشید و مجدد با خودرو بنزینی رانندگی نمایید. در این صورت است که متوجه سرعت انتقال قدرت در این مدل خودروها خواهید شد. بر روی این خودرو دو سوکت شارژ خانگی و یونیورسال تعبیه شده است. با یک بار شارژ این خودرو، شما قادر خواهید بود تا ۵۵ کیلومتر رانندگی پاک (حداقل معادل ۴ تا ۵ لیتر بنزین) انجام دهید. مسیر رفت و امد من از منزل به محل کار جمعاً ۳۰ کیلومتر است یعنی با یک بار شارژ پس از بازگشت از محل کار، قادر خواهم بود یک مسیر کوتاه دیگر نیز بدون مصرف بنزین طی کنم .

با توجه به اینکه این خودرو دارای دو موتور برقی در محورهای جلو و عقب است، سرعت شتاب گیری بالایی دارد و در بازه خودروهای شاسی بلند تا ۲۵۰۰ سی سی تنفس طبیعی در بازار ایران، تنها ماشینی است که بالای ۲۰۰ اسب بخار قدرت دارد.

تجربه ای با این خودرو برقی در جاده اسالم به خلخال داشتم که وقتی با باتری تقریبا خالی از یکی از رستوران های واقع در ارتفاعات به سمت جاده انزلی بر می گشتم ، با استفاده از ترمز الکتریکی به جای لنت ترمز، ضمن صرفه جویی در استهلاک لنت ترمز، طی حدود ۴۵ دقیقه در سرازیری، باتری به صورت کامل شارژ شد.

این خودرو دارای شش درجه ترمز الکتریکی از B0 تا B5 می باشد که آن را منحصر به فرد می نماید. در حالت B0 هیچ ترمز الکتریکی اعمال نمی شود و در حالت B5 حداکثر ترمز الکتریکی اعمال می شود که قادر است در سرازیری های نسبتا تند نیز سرعت خودرو را بدون استفاده از لنت ترمز کاهش دهد.

معایب این خودرو از نظر شما چیست؟

 

با وجود اینکه دیفرانسیل و گیربکس و گاردان در این مدل حذف شده است  ولی به خاطر افزودن دو موتور الکتریکی و باتری، از مدل بنزینی خود، ۳۵۰ کیلوگرم سنگین تر است که استهلاک لاستیک خودرو را حدود ۳۰ درصد افزایش می دهد. . همچنین استفاده از بخاری باعث مصرف باتری می شود. به طوری که اگر اختلاف دمای محیط بیرون با تنظیم دمای داخل خودرو  از حدی بیشتر شود (مثلا دمای محیط صفر درجه باشد و تنظیم دمای داخل ۲۵ درجه باشد)، به صورت اتوماتیک موتور بنزینی روشن می شود تا تامین گرما از طریق آب گرم داخل موتور صورت گیرد و از تخلیه بیش از حد باتری جلوگیری شود. دارندگان این خودرو می توانند به جای استفاده از بخاری، از گرم کن صندلی و فرمان در مواقع لزوم استفاده نمایند.

از طرف دیگر به خاطر اشغال فضا توسط باتری ها، خودرو فاقد لاستیک زاپاس است. البته پمپ باد و مایع پنچرگیری دارد. ولی برای کسانی که مسافرت های طولانی دارند و یا جاهایی می روند که دور از دسترس است، پیشنهاد می کنم زمان مسافرت های خاص، لاستیک زاپاس به همراه داشته باشند زیرا در صورت ترکیدگی لاستیک به هر علت، پمپ و مایع پنچر گیری به کار نخواهد آمد.

آیا در شرایط خاصی اتفاق افتاده که از باتری خودرو برقی خود استفاده نمایید؟

 

زمانیکه در طبیعت برای کمپ با خانواده رفته بودم از شارژ موجود در باتری برای روشنایی استفاده کردیم. داخل میتسوبیشی اوتلندر دو سوکت ۲۲۰ ولت ۱۵۰۰ وات قرار داده شده که یکبار زمانیکه برق منزل رفته بود و قادر به بستن درب ریموت پارکینگ نبودم ، پس از قطع کنتور برق، با اتصال برق خودرو به برق ساختمان، درب ریموت را بستم.

آیا شارژر خودرو توسط شما تهیه شده یا نمایندگی فروش این امکان فراهم کردند؟

 

خودرو به همراه یک دستگاه شارژر توسط نمایندگی فروش خودرو فروخته شد و از نمایندگی برای نصب رایگان آن اقدام کردند .

همچنین هنگام نصب، سرعت شارژ مورد نظر باتری نیز از من پرسیده شد تا مدت زمان درخواستی بر روی دستگاه تنظیم شود.

امکان شارژ باتری با آمپراژ ۶، ۱۰ یا ۱۶ آمپر می باشد که متناظراً در زمان ۶٫۵، ۵٫۵ یا ۳٫۵ ساعت شارژ کامل انجام خواهد شد. من شارژ با ۱۰ آمپردر زمان ۵٫۵ ساعت را انتخاب کردم. زمان طولانی تر شارژ با آمپراژ کمتر، اثر مثبت بر روی طول عمر باتری دارد.

شارژرهای عمومی که یک نمونه از آن در برج میلاد وجود دارد، قادر است ظرف نیم ساعت ۸۰ درصد باتری را شارژ نماید.

آیا استفاده از خودرو برقی در میزان مصرف برق منزل تاثیر گذاشته است ؟

دستگاه شارژ بر روی کنتور خانه نصب شده و عموما من شب ها خودرو را به دستگاه شارژ وصل می کنم . این زمان ، زمان کم باری شبکه برق محسوب می شود تخفیف های زمان کم باری در محاسبه هزینه برق مصرفی تاثیر گذار بوده است.

از آنجاییکه در حوزه نیروگاهی فعالیت می کنم استفاده از شبکه توزیع در زمان های کم باری به خصوص از ساعت۱۲ شب تا ۶ صبح می تواند از خاموشی بخشی از  نیروگاه های گازی  جلوگیری کند و هزینه های بهره برداری آن را کاهش دهد.

خوب است بدانید که هزینه برق خودرو زمانی که بنزین لیتری ۱۰۰۰ تومان بود، حدود یک چهارم هزینه بنزین می شد.

با توجه به تجربه شما در حوزه نیروگاهی آیا شبکه توزیع این ظرفیت دارد تا خودرو برقی بتواند در سطح شهر فعالیت کند؟

 

باید توجه داشت که در پیک ترافیک همه به دنبال رفتن به سر کار هستند و به دنبال شارژ نمی گردند و اگر راننده قصد شارژ خودرو خود را داشته باشد ظهر یا زمان های خارج از پیک (مثل شب تا صبح) را برای شارژ انتخاب می کنند.

حتی اگر این قضیه توسعه پیدا کند شما با اتومبیل خود هنگام برگشتن به منزل وارد پیک عصر می شوید که باتری خودرو آماده تزریق برق به شبکه توزیع می باشد. از مشوق هایی که دولت می تواند داشته باشد، امکان خرید و فروش برق در همین زمان های کم باری و اوج بار است و دارنده خودرو برقی می تواند از این مورد درآمدزایی داشته باشد.

امیدوارم در آینده واردات خودروهای برقی، هیبریدی و به ویژه هیبریدی قابل شارژ در منزل (PHEV) که به نظر من برای ایران بهترین مدل خودرو است آزاد شود و تولیدات داخلی نیز به این سمت سوق پیدا کند.

لطفا نظر خود را در مورد اثرات زیست محیطی که بعضی افراد در مورد باتری های این نوع از خودروها مطرح می کنند بفرمایید؟

باتری این خودرو تا ۸ سال گارانتی دارد و جز پیشنهاد سازنده خودرو این است که  بعد از مدت گارانتی باتری برای خودرو مناسب نیست اما این نوع از باتری ها درست است که قابلیت های اولیه خود را از دست داده اند اما می توان به عنوان UPS در صنایع دیگر استفاده گردد.

آیا می تواند مقایسه ای بین خودروهای توربو و هیبرید (برقی – بنزینی) انجام داد؟

 

بله ، مقایسه این دو مدل خودرو بسیار جالب خواهد بود. سه مورد از نقاط ضعف خودروهای توروب به شرح زیر می باشد.این سه مورد نقاط قوت خودرو برقی می باشد:

  • تاخیر (Turbo Lag): زمانی که شما با فشردن پدال گاز دستور افزایش قدرت را صادر می کنید، تا زمانیکه این فرمان اجرایی شود در خودروهای توربو بیش از خودروهای تنفس طبیعی طول می کشد. در خودروهای برقی، این موضوع به صورت آنی صورت می گیرد که لذت رانندگی و حس شتاب را بهتر به راننده منتقل می کند.
  • کاهش راندمان در طول زمان: کاهش راندمان خودروهای توربو پس از چند سال استفاده بیش از خودروهای تنفس طبیعی است.کاهش راندمان موتورهای برقی در طول زمان ناچیز است. پس از چند سال راندمان موتور برقی کاهش قابل ملاحظه ای ندارد.
  • هزینه نگهداری: هزینه تعمیر و نگهداری خودرو توروب بسیار بیشتر از خودروهای تنفس طبیعی است. در مقابل هزینه تعمیر و نگهداری در سال های اخیر، در صورتیکه پس از ۸ سال نیاز به تعویض باتری باشد، با قیمت مناسب با تکنولوژی جدید، احتمالا توان و ظرفیت باتری افزایش خواهد یافت و باتری های جدید چند برابر مسافت فعلی قادر به جابه جایی خودرو خواهد بود.

در صورتیکه تجربه استفاده از خودرو برقی را دارید خوشحال می شویم با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده و تهیه و تنظیم : ریحانه بیسادی

در صورت لزوم سوال،انتقاد و پیشنهادی داشتید با تماس بگیرید