بیمارستان

هوشمند سازی بیمارستان

بیمارستان هوشمند، راهکاری برای صرفه جویی انرژی، بهبود کیفیت درمان و پایش لحظه ای بیماران در هر لحظه از زمان

در سال های اخیر رشد و توسعه فناوری  های نوین و سیستم  های مبتنی بر این فناوری ابعاد مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار داده است، حوزه سلامت و درمان نیز از این تاثیر مستثنی نبوده است. در راستای کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت خدمات، پیاده‌سازی بیمارستان هوشمند مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. پیاده سازی موفق هوشمند سازی بیمارستان مستلزم شناسایی و توجه دقیق به عوامل بحرانی موفقیت آن می باشد، و سازمان ها برای بهبود عملکرد رقابتی، ادامه حیات و دستیابی به اهداف می بایست در جهت شناسایی و ارزیابی عوامل بحرانی موفقیت تلاش کنند. در این مطلب در مورد برخی از ویژگی های بیمارستان هوشمند نظیر استفاده از انرژی های پاک و اینترنت اشیاد صحبت خواهیم کرد.

ورود اینترنت اشیا به بیمارستان هوشمند

پیش ‌از این تصور غالب این بود که تنها این انسان ها هستند که قرار است با ابزار هایی که در اختیاردارند توسط شبکه اینترنت به هم متصل باشند، و شخصاً از قابلیت‌ های آن بهره ببرند. اما یک دهه است که مفاهیم جدیدی شکل‌ گرفته اند و در چند سال اخیر در قالب یک سری محصولات هوشمند به بازار راه یافته ‌اند. اکنون، در مورد ایده ای صحبت می کنیم که بر اساس آن هر شیء فیزیکی قادر خواهد بود بااتصال به اینترنت یا به کمک سایر ابزار های ارتباطی، با سایر اشیا تعامل داشته باشد.

یکی از زمینه‌ هایی که اینترنت اشیاء در آن بسیار مفید است، زمینه‌ی سلامت است. با استفاده از اینترنت اشیاء در زمینه سلامت می توان از راه دور بسیاری از بیماری ها را شناسایی کرد و بخشی از مراحل کار درمان را نیز از راه دور و در منزل انجام داد و بدین ترتیب از بسیاری از مراجعات به بیمارستان ها و مراکز درمانی جلوگیری کرد.

هوشمند سازی سیستم‌ های ثبت اطلاعات منجر به افزایش سهولت و دقت در امور می شود و می توان از این طریق بسیاری از بیماری ها را در سطح کلان و با سرعت بسیار بیشتر پیش‌بینی کرد. افزایش استفاده از فناوری‌ های تلفن همراه و دستگاه‌ های هوشمند در زمینه‌ی سلامت موجب تأثیرگذاری فراوانی برجهان شده است. کارشناسان بهداشت با استفاده از این فناوری مزایای قابل‌ توجه را به دست آورده‌اند و درنتیجه بهبود قابل‌توجهی در مراقبت‌ های بهداشتی در ساختار های کلینیکی حاصل ‌شده است. اینترنت اشیاء به‌طور قابل‌ توجهی این امکان را می دهد تا قابلیت دستگاه‌ های متصل به اینترنت را ادغام کرد و اطلاعات در مورد سلامتی بیماران را ارائه کرد. هم‌چنین، اطلاعات را در زمان واقعی دراختیار پزشکان و پرستاران که کمک بیماران هستند، قرار دهد.

در واقع اینترنت اشیاء، فناوری مدرنی می باشد که با استفاده از آن برای هر موجود جاندار و بی جان اعم از انسان، حیوان و اشیاء، قابلیت ارسال اطلاعات با استفاده از انواع مختلف شبکه‌ های ارتباطی فراهم می گردد. این فناوری انقلاب جدیدی را در تمام علوم بنا نهاده است، چرا که شیوه زندگی، کنترل بیماری، تشخیص بیماری، سرگرمی و تجارت افراد و حتی سازمان ها و کشورها را تغییر داده است.

کاهش مصرف انرژی در بیمارستان هوشمند با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر

بیمارستان یکی از قابل توجه ترین و مهم‌ترین ساختمان‌ های شهری می باشد و طراحی آن از اهمیت دوچندان برخوردار است، زیرا بهره‌گیری از تجهیزات خاص پزشکی و بسیاری ملاحظات بهداشتی، همچنین مسائل روان‌شناختی متفاوت که به واسطه درد و حالات روحی بیماران و همراهان، تاثیر بیشتری دارند، طراحی این فضا را پیچیده‌‌تر می کند. این مطلب وقتی اهمیت بیشتر می یابد که این فضا مختص قشر آسیب‌پذیر تر و حساس‌تر جامعه یعنی بیماران است. معماری در بیمارستان باید هم به عنوان یک هنر و هم به عنوان یک فناوری تلقی گردد که جهت‌گیری هردو به سمت دستیابی به سلامتی بیماران باشد و بتواند با خلق فضا های به دور از اضطراب و آرامش بخش برای بیماران، شکاف بین عملکرد وکیفیت را که در معماری بیمارستانی امروزه مشاهده می شود، پر کند.

حدود پنجاه درصد از انرژی مصرفی کره زمین در حوزه‌ی ساختمان استفاده می شود. از این‌ رو، صرفه ‌جویی در این زمینه می تواند منجر به کاهش چشمگیر در مصرف جهانی انرژی گردد. در طراحی یک بیمارستان هوشمند سعی شده تا از انرژی‌ های طبیعی همچون خورشیدی و سایر انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌گیری از متریال هوشمند برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان استفاده شود. همچنین به واسطه زندگی در شهرهای ایران و شناخت از کمبود های موجود در قسمت بیمارستان های آن، وجود بیمارستانی با استانداردهای موردنیاز و امکانات مناسب با دسترسی آسان، بسیار مورد نیاز است.

ثبت اطلاعات بیماران در هر لحظه و نظارت لحظه ای توسط پزشکان

یکی از مشکلات ما در بیمارستان ها این است که اطلاعات مدونی از بیمار نداریم و سیستم هشداری برای بیمارانی که وارد اورژانس می شوند نیز وجود ندارد . اگر بیماران در لحظه ورود به اورژانس مجهز به دستبندهای RFID شوند زمانی که خون زیادی از بیمار رفته باشد و وضعیت بیمار اورژانسی باشد ممکن است زودتر متوجه این مسئله شده و بدون اینکه بیمار در قسمت اورژانس بماند و باعث مرگ و میر یا افزایش طول درمان شود سریعتر به بیمار رسیدگی شود .

به منظور حصول اطمینان از ارائه درمان مناسب و همچنین دوز مناسبی از دارو به بیمار ، استفاده از فناوری RFID و دستبند های بیمارستانی ساده ترین و مطمئن ترین راه پیشنهادی است .محیط بیمارستان به اندازه کافی یک محیط پر استرس می باشد، اگر هنگام انجام عمل جراحی و با ارائه دارو به بیمار تردیدی در مورد هویت بیمار وجود داشته باشد، عواقب آن می تواند جبران ناپذیر بوده و حتی منجر به مرگ بیمار شود. استفاده از فناوری RFID باعث کاهش ریسک در شناسایی و تعیین هویت بیمار و همچنین صرفه جویی در زمان و هزینه خواهد شد.

در این مطلب در مورد برخی از ویژگی های بیمارستان هوشمند نظیر استفاده از انرژی های پاک و اینترنت اشیاد صحبت کردیم. یکی از حوزه هایی که تحت تاثیر فناوری های دیجیتالی شاهد پیشرفت چشمگیری بوده ، حوزه سلامت و درمان است. استفاده از سیستم های مبتنی بر فناوری های دیجیتال و سیستم ها و ابزارهایی که عنوان هوشمندی را با خود به یدک می کشند، نقش موثری در بهبود فرآیند تشخیص و درمان بیماری های مختلف داشته است، بنا براین با توجه به این که کادر درمانی و بیماران برای استقبال از فناوری آمادگی لازم را پیدا کرده اند، دیگر وقت آن رسیده است که بیمارستان ها و مراکز درمانی هم به چنین سیستم هایی مجهز شوند.

با توجه به نکات ارائه شده در مورد بیمارستان های هوشمند و مزایای آن، اقدام به تقویت زیرساخت ها و همچنین هوشمند کردن یک بیمارستان امری بدیهی است. و اما به عنوان آخرین نکته در مورد هوشمند سازی بیمارستان، توصیه می کنیم پیش از هرکاری با یک متخصص با تجربه مشورت کنید تا در مرحله اول مدیریت پروژه شما به بهترین وجه ممکن انجام شود و همچنین از متحمل شدن هزینه های اضافی و بیهوده به دور بمانید.

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *