درب باز کن تصویری

درب بازکن تصویری یا آیفون تصویری نوعی درب بازکن است که در مجموعه‌های مسکونی یا تجاری نصب می‌شود تا تأمین‌کننده زنگ در، مکالمه و بازکننده در باشد. مشخصه این وسیله آن است که شخص می‌تواند فرد پشت در را ببیند و تنها اگر مایل باشد در را بر او باز کند. درب بازکن‌های تصویری از لحاظ صفحه نمایش به دو نوع سیاه سفید و رنگی در سایزهای 3 اینچ و 8 اینچ و۱۰اینچ به بازار عرضه می‌شوند. سیستم‌های ارتباطی که ما به آن‌ها آیفون تصویری می‌گوییم، مکمل آیفون‌های صوتی قدیمی می‌باشند. آیفون تصویری می‌تواند علاوه بر اینکه صدا را منتقل کند، تصویر را نیز به مانیتور داخل ساختمان منتقل کند و این امر امنیت را نیز بالا می‌برد. آیفون‌های تصویری جدید و پیشرفته تر معمولاً دارای امکانات مانند ضبط صدا و تصویر و همچنین ارتباط از راه دور هستند که در صورت لزوم کاربر می‌تواند از آن استفاده کند.

قابلیت های آیفون تصویری:

آیفون‌های تصویری معمولاً از دکمه‌های برای فشردن دکمه زنگ استفاده می‌کنند که با اطلاع به اهالی خانه، امکان بازکردن در را فراهم می‌کنند. اما در سیستم‌های جدید امکان استفاده از تگ‌ها و کارت خوان‌ها نیز فراهم شده‌است که با قرار دادن کارت بر روی صفحه پنل بیرونی می‌توان در ورودی را باز کرد.

قابلیت انتقال تماس

قابلیت انتقال تماس یا ترانسفر تماس زمانی کارایی دارد که شما در منزل یا محل سکونت خود نباشید و با استفاده از این قابلیت می‌توانید مانند انتقال تماس زنگ واحد خود را به واحد دیگری انتقال دهید. به‌طور مثال اگر کسی برای مراجعه به شما زنگ واحد شما را بزند و شما در منزل یا محل کار نباشید زنگ واحد دیگری را که شما انتخاب کردید به صدا در می‌آید و به جای شما پاسخگو می‌شوند.

قابلیت ارتباط بین واحدها

قابلیت ارتباط داخلی یا اینترکام به توانایی در آیفون‌های تصویری گفته می‌شود که قابلیت ایجاد ارتباط با سایر واحدها را داشته باشد. این یعنی بعضی از مانیتورهای درب بازکن رنگی قابلیت ایجاد ارتباط صوتی را با واحد نگهبانی یا یار واحدهای دیگر را دارند و این تماس به مانند تلفن فقط یک تماس صوتی می‌باشد.

قابلیت اتصال به تلفن همراه

در برخی از سیستم‌های آیفون تصویری، امکان ارتباط مانیتور با وای فای منزل و ارسال زنگ و تصاویر مراجعه کننده به تلفن همراه فراهم شده‌است. با این قابلیت گاهی امکان باز کردن در برای مراجعه کننده از راه دور نیز فراهم است؛ که توجه به خطرات ایمنی/امنیتی بالقوه این گزینه نیز ضروری است.

پشتیبانی از سیستم دو پنلی

سیستم دو پنلی در آیفون تصویری به این معنی است که که درب بازکن‌های تصویری امکان بازکردن دو در ورودی را با یک دربازکن تصویری داشته باشند. پنل همان زنگ در ورودی می‌باشد که با استفاده از این قابلیت می‌توانید اگر منزل یا محیط اداری شما دارای دو در باشد دو در ورودی را بتوانید مدیریت کنید.

حافظه

حافظه در آیفون‌های تصویری آیتمی مهم محسوب می‌شود چرا که یکی از امکانات مهم در دربازکن‌های تصویری داشتن قابلیت ذخیره‌سازی تصویر و فیلم می‌باشد. گروهی از آیفون‌های تصویری که دارای حافظه می‌باشند دارای حافظه داخلی می‌باشد و توانایی ذخیره‌سازی تصویر را دارند. در گروهی دیگر از درب بازکن‌های تصویری علاوه بر داشتن حافظه داخلی، با افزودن حافظه خارجی یا کارت حافظه قابلیت ذخیره‌سازی تصویر را افزایش می‌دهد و توانایی ذخیره‌سازی فیلم‌های ۱۵ ثانیه ای را ایجاد می‌کند.

سایز مانیتور درب باز کن تصویری

مسلما هر چه صفحه نمایش بزرگ تر باشد تصویر واضح تر، و تشخیص افراد پشت درب راحت تر خواهد بود پس اولین نکته در خرید آیفون تصویری اندازه مانیتور است که معمولاً از سایز حدود ۳ اینچ تا ۱۰ اینچ در برندهای مختلف وجود دارند صفحه نمایش ۳ اینچ کمی کوچک است که البته کار شما را راه می اندازد اما صفحه‌ نمایش‌های 4.5 و ۷ اینچ مناسب تر و تشخیص چهره در آنها راحت تر است.

اجزای سیستم درب باز کن تصویری

سیستم های درب بازکن بر حسب ساختار و عملکرد با یکدیگر متفاوت هستند ولی به طور کلی از نظر ساختاری از شش قسمت اصلی تشکیل شده است:

پنل کدینگ چیست؟

پنل کدینگ در جلوی درب ساختمان نصب میشود و جهت ارتباط با مانیتور که در طبقات قرار دارند به کار میرود.

اجزای پنل کدینگ

اسپیکر و میکروفن در پشت پنل داخل قاب قرار دارند و جهت تبادل صوت سوراخ های ریزی در جلوی آنها تعبیه شده است. شاسی زنگ در پنل به صورت پلاستیکی و فلزی هستند. در کنار این شاسی ها پلاک هایی جهت درج شماره‌ی نام وجود دارد. برای استفاده پنل در شب LED های ریزی در زیر این پلاک ها قرار دارد که آنها را جهت دستیابی نورانی میکنند.

دوربین

دوربین های به کار رفته در پنل درب بازکن تصویری معمولا از نوع فیبری هستند که لنز آنها به صورت واید عمل میکند. یعنی دارای زاویه دید باز هستند. این دوربین دارای زاویه دید باز هستند. این دوربین در قسمت بالای پنل نصب شده است و در جلوی آن یک طلق محافظ شیشه ای جهت حفاظت از لنز به کار می رود.

سنسور های به کار رفته در این نوع دوربین ها به دو گونه هستند:

به طور معمول کیفیت تصویر در دوربین با سنسورCCD بهتر از نوع CMOS می باشند. در بعضی از پنل ها دوربین قابلیت تنظیم به چپ و راست و بالا و پایین را داراست. یک پیچ در پشت دوربین قرار دارد که باید آن را باز نمود و پس از تنظیم جهت دوربین آن را دوباره محکم نماییم. جهت دوربین باید طوری تنظیم گردد که با زاویه دید مناسب بتواند اشخاص را به طور کامل نشان دهد. در پنل ها در کنار لنز دوربین فتودیودهایPhoto diode مادون قرمز IR قرار دارد که به وسیله آنها امکان دید در شب دوربین فراهم میشود که این یک مزیت خوب برای آنها به شمار می آید.

انواع سوییچر درب بازکن تصویری

یکی از مشکلاتی که در نصب درب بازکن های صوتی و تصویری وجود داشته است تعداد بالای سیم جهت نصب آن است. برای کم نمودن تعداد سیم های ارتباطی بین پنل و مانیتور از قطعه ای به نام سوییچر استفاده میشود. سوییچر در درب باز کن های تصویری به دو شکل می‌باشند:

سووییچر مرکزی

زمانی به کار میرود که از هر واحد یک کابل 4 تایی (دو زوج) به درون پنل جهت ارتباط آورده شده باشد. هر سوییچر جهت انجام عملکرد خود دارای یک رله است. بنابراین برای هر واحد یک عدد رله در سوییچر مرکزی وجود دارد. سوییچر مرکزی درون پنل و بر روی شاسی ها قرار میگیرد. به طور مثال یک پنل چهار طبقه با سوییچر مرکزی دارای یک سوییچر با تعداد 4 رله است. بر روی سوییچر مرکز به تعداد واحد‌ها سوکت های 4 پین قرار گرفته است که به مانیتورها متصل میشوند. در اصل این سوکت چهار پین به همان سوکت چهار پین اول روی مانیتور نصب میشود.

سوییچر تک کانال

اگر سیم های در نظر گرفته شده جهت ارتباط مانیتور با پنل به تهداد کافی نباشد باید از سوییچر تک کانال استفاده میکنیم. سوییچر های تک کانال در دونوع موجود هستند. هر سوییچر تک کانال دارای یک رله است که چهار سیم از سمت مانیتور به آن وارد میشود و پنج سیم هم از سمت پنل به آن متصل میگردد که یکی از آنها سیم مربوط به زنگ است که ترمینال های آن سمتی که 5تایی است شماره 1و2و3و4 را به مانیتور اتصال می دهیم و ترمینال پنجم (B) را با ترمینال های سمت دیگر که 4 تایی است به پنل متصل می نماییم.

منبع تغذیه دربازکن

منبع تغذیه ولتاژ مورد نیاز قسمت های مختلف سیستم درب باز کن تصویری را فراهم میکند. منبع تغذیه در سیستم درب بازکن صوتی و تصویری به یک شکل است. بدین معنا که منبع تغذیه را به یک ولتاژV-AC  220 یا برق شهر متصل میکنیم که در نتیجه دو ولتاژ را برای تغذیه سیستم تهیه می نمایید.

خروجیV-AC  12 برای تغدیه قفل برقی بکار می رود. در بعضی از پنل ها ولتاژ DC فقط برای روشن کردن LED های واحد هاست که اسم شخص در تاریکی شب مشخص باشد، ولی در بعضی از پنل ها تا زمانی که این برق وصل نشود پنل کار نمیکند. به هر حال ولتاژ DC فقط برای راه اندازی و سوییچ کردن پنل است.

قفل اتوماتیک

در سیستم درب بازکن صوتی و تصویری جهت باز نمودن درب از قفل باز کن های اتوماتیک استفاده میگردد که به طور کلی دو نوع می باشند:

فقل برقی در حقیقت یک مگنت بسیار قوی است بدون نیاز به زنجیر که زبانه درب را به عقب می کشد. بدین صورت درب باز و بسته میشود. قفل برقی با ولتاژ V 12 متناوب کار میکند.

ذخیره با تشخیص حرکت در دربازکن تصویری

در برخی از آیفون تصویری پیشرفته تر این قابلیت نیز وجود دارد که اگر کسی جلو درب یا پنل کدینگ جلو ساختمان قرار گرفت و حتی زنگ را نزد، مانیتور حرکت را تشخیص داده و شروع به ضبط فیلم نماید. این قابلیت می تواند در ورودی مربوط به دوربین مدار بسته نیز عمل کند.

برقراری ارتباط با نگهبانی یا ارتباط داخلی بین واحدها

امکان برقراری ارتباط داخلی بین واحد ها هم از خصوصیات متداول در میان درب بازکن های امروزی است. به این ترتیب با گرفتن شماره ای که برای هر واحد از ساکنین داخل ساختمان تعریف شده است، می توان با آن واحد ارتباط برقرار کرد. آیفون هایی که دارای این ویژگی هستند می توانند شماره واحد تماس گیرنده را بر روی مانیتور مقصد نمایش دهند. همچنین می توانید در آیفون هایی که امکان برقراری ارتباط با نگهبانی را دارند، با لابی ساختمان در ارتباط باشید و یا اینکه واحد نگهبانی با شما ارتباط برقرار کند.

این ویژگی می تواند قابلیتی کلیدی و مهم در مجتمع های ساختمانی بزرگ باشد تا مدیران با ساکنین تعامل راحت تری داشته باشند و از سوی دیگر امنیت ساختمان نیز بالا روید. یکی دیگر از قابلیت های درب بازکن ها امکان اتصال به دوربین مدار بسته می باشد. به این ترتیب که علاوه بر دوربینِ قرار گرفته به روی پنل، دوربین مداربسته دوم (که تصاویر دیگری مانند پارکینگ، لابی یا انباری واحد خودتان را نمایش می دهد) به مانیتور متصل شده و می توان هر دو تصویر را در داخل ساختمان مشاهده نمود.

باز کردن در پارکینگ یا فراخوانی آسانسور

از دیگر ویژگی های درباز کن تصویری می توان به قابلیت باز کردن پارکینگ توسط آن اشاره داشت. این قابلیت که به طور خاص در برخی انواع آن یافت می شود، این امکان را فراهم می آورد که تنها با فشردن یک کلید بر روی مانیتور، ورودی پارکینگ باز شود. یک خروجی در پشت مانیتور قرار گرفته است که برای اتصال به قفل برقی در پارکینگ به کار می رود؛ شما می توانید آن را برای فراخوانی آسانسور به طبقه خود هم استفاده کنید.